Ar fi fost prea frumos să se facă drumul Bilbor - Vatra-Dornei, ce leagă pe scurtătură Ardealul de Bucovina!

În urmă cu două luni şi jumătate, mai precis în numărul din 11 decembrie 2018 al ziarului „Informaţia Harghitei”, pe prima pagină, cu litere mari, ni se aducea o veste aşteptată de mulţi români: „Fonduri Regio pentru asfaltarea drumului de la Bilbor până la intrarea în judeţul Suceava”. Se preciza, în continuare, că „săptămâna trecută a fost semnat contractul de finanţare pentru modernizarea DJ 174A Bilbor (km 20 - 23+423) - DJ 174C (limita cu judeţul Suceava, km 5 - 1+197)”. Ni se mai spunea că pentru realizarea acestei lucrări s-a asigurat un buget de 7,86 milioane de lei, astfel că întreaga lucrare se estima a fi finalizată până „la 30 octombrie 2019”.
„Fondurile necesare lucrărilor vor fi asigurate din programul derulat la nivel regional de ADR Centru (POR 2014-2020, Axa Prioritară 6.1, valoarea totală fiind de7.867.145,26 lei.” Se mai făcea precizare că „de pe urma acestui proiect vor beneficia peste 2.600 de locuitori din Topliţa, Bilbor şi din alte cinci localităţi sucevene”, dar şi faptul că „va spori interconectarea localităţii (Bilbor, cred - n.a.) cu drumurile naţionale şi europene, dar şi conectarea inter-judeţeană din judeţul Harghita (...) se va contribui la intensificarea activităţilor economice şi turistice, cu impact pozitiv asupra dinamicii demografice”.
Multă lume s-a bucurat la aflarea acestei veşti, aşteptată de timp îndelungat, dar, desigur, în primul rând, aşteptată de bilboreni, fiindcă, odată cu realizarea acestei importante căi rutiere, Bilborul ar fi încetat să mai fie o localitate izolată acolo între cele trei mari masive muntoase ale Carpaţilor Orientali: Călimani, Giurgeu şi Bistriţei. Adică nu ar mai fi o fundătură, ci ar deveni o localitate aşezată pe una dintre cele mai importante şi scurte căi de comunicaţie rutieră dintre nord-estul Ardealului şi Ţara de Sus a Moldovei, respectiv Bucovina.
Vorbind despre aceasta, aş vrea să fac precizarea că informaţia apărută în ziar, mai sus amintită, este cel puţin incorectă, atunci când se vorbeşte despre beneficiarii viitoarei căi rutiere. Fiindcă de această cale de acces dintre Ardeal şi Bucovina n-ar beneficia doar cei „2.600 de locuitori din Topliţa, Bilbor şi din alte 5 localităţi sucevene”, aşa cum se consemnează în articolul la care am făcut referire, ci ar beneficia locuitorii întregii Ţări, ba chiar şi cei străini, veniţi, ca turişti, în România. Ar fi o importantă legătură rutieră între două mari regiuni ale Ţării: nord-estul Ardealului cu Ţara de Sus a Moldovei! Aceasta pentru simplu fapt că actuala legătură rutieră dintre Topliţa şi Vatra-Dornei, pe actualul DN 15, până la viaductul de la Poiana-Largului, peste „coada” lacului de acumulare Bicaz, iar apoi pe DN 17 A, pe Valea Bistriţei, este de aproximat 150 de km. Noua cale rutieră prin Bilbor, peste Vămanu, prin comuna Pănaci, ar reduce-o la mai mult de jumătate, fiindcă distanţa dintre Topliţa şi Vatra-Dornei, prin Bilbor, ar fi doar de 70 de km! Cine ar mai face înconjurul prin Poiana-Largului, spre a ajunge la Vatra-Dornei, în afara celor interesaţi?
Scriam că au trecut doar două luni şi jumătate de la această ştire, consemnată, cu litere mari, pe prima pagină a ziarului „Informaţia Harghitei”. Aveam atunci, aşa un fel de îndoială că se vor întâmpla toate cele arătate mai sus. Şi, din păcate, tare mi-e teamă că voi avea dreptate, deşi, vorba ceea, dă, Doamne, să nu am! Spun asta fiindcă în urmă cu trei săptămâni, respectiv marţi, 29 ianuarie 2019, acelaşi ziar, „Informaţia Harghitei”, ne făcea cunoscut, tot pe prima sa pagină, însă de data aceasta cu un titlu înghesuit la marginea paginii, că: „Lucrările de reabilitare (nu de „asfaltare”, e o diferenţă! - n.a.) a drumului care face legătura cu judeţul Suceava ar putea fi amânate din cauza constructorului”. Era ştirea preluată de ziar din gura preşedintelui Consiliului Judeţean Harghita, Borboly Csaba.
E drept, dumnealui dădea vina pe constructor, care „caută chichiţe ca să nu poată fi obligat să înceapă lucrarea”. Nu ştim cine este constructorul, nu ni se spune, ci doar faptul că acesta se bazează pe faptul că în toamnă, când s-a licitat, a luat în calcul doar diferenţele din acel moment (preţul materialelor, salarii etc.). Însă „în toamnă preţul petrolului a crescut şi baza reabilitării drumului este bitumul al cărui preţ s-a dublat. Dar noi nu facem contracte care să fie posibil să fie indexate, pentru că noi atunci când am estimat am prevăzut şi această chestiune, că preţul va creşte. (…) Şi acum caută chichiţe (constructorul - n.a.) ca să nu poată fi obligat să înceapă lucrarea”. Aşa spunea domnul preşedinte Borboly. Şi, după toate probabilităţile aşa se va şi întâmpla, ceea ce înseamnă începerea unor procese, care, aşa cum se ştie, se vor prelungi nu numai luni, chiar ani!
Nu ştiu ce-l împiedică pe domnul preşedinte să pună piciorul în prag, cum se spune, şi să ceară, foarte ferm, societăţii care a câştigat licitaţia, să înceapă imediat lucrările, nu să se aştepte primăvara, fiindcă până la turnarea bitumului sunt multe alte lucruri de făcut, ce se pot efectua şi în acest timp de iarnă, mai ales că aceasta se arată foarte binevoitoare. Altfel, această lucrare atât de importantă va avea aceeaşi soartă ca multe alte importante lucrări rămase uitate, pe hârtie. Şi-atunci avem tot dreptul să ne întrebăm: se doreşte oare cu adevărat să se realizeze acest drum, ori cineva ar vrea, mai degrabă, să nu se facă, ori să se amâne până la… „sfântul aşteaptă”? Că doar avem destule alte drumuri, spre multe alte direcţii, de ce ne mai trebuie unul în plus, şi taman spre Bucovina?!

Categorie: