După 14 ani, DJ 174/A a fost modernizat!

Cineva mi-a sugerat să scriu câteva rânduri prin care să mulţumesc, în numele bilborenilor, preşedintelui Consiliului Judeţean Harghita, Borboly Csaba, pentru că, totuşi, „zona de nord a judeţului nu a fost niciodată uitată de conducerea judeţului” (vicepreşedintele Barti Tihamer). Dacă ţinem seama de proverbul atât de tolerant: „Mai bine mai târziu decât niciodată!”, care ne caracterizează, atunci poate că Borboly Csaba ar merita o asemenea recunoştinţă.
Eu, însă, nu pot să-i adresez o astfel de mulţumire din mai multe motive. În primul rând, pentru că durata în timp a acestei lucrări s-a întins de-a lungul a 14 ani. Începută în 2000, aceasta s-a finalizat de abia în 2014! Atunci, în 2000, s-au asfaltat vreo câteva sute de metri din centrul comunei Bilbor. În anii ce au urmat, lucrarea a continuat în acelaşi ritm de... melc: iar câteva sute de metri, iar un kilometru..., până ce s-a ajuns la vreo 6 km şi s-a oprit. Aşa a rămas vreo câţiva ani. Şi asta în ciuda faptului că, în urmă cu vreo 7 ani, Borboly Csaba, prezent la manifestarea cultural-religioasă şi artistică „Bilborul în sărbătoare”, din 29 iunie (Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel - hramul lăcaşului de cult), în faţa câtorva sute de cetăţeni, adunaţi în jurul scenei din Bâtca Bisericii, a promis că „în acest an vom finaliza lucrările de modernizare a DJ 174/A”!
Să faci o asemenea promisiune în faţa sutelor de cetăţeni şi să nu o respecţi, este un lucru grav pentru un conducător de judeţ! Aşa că oricât de bucuroşi ar fi acum bilborenii pentru finalizarea lucrărilor de modernizare, ei nu au uitat că preşedintele „judeţului” i-a minţit. Iar ceea ce trebuia finalizat atunci, în urmă cu 7 ani, s-a făcut abia acum, în 2014! Problema este, însă, că după 14 ani, porţiunea făcută în 2000 şi anii următori, a început (de vreo 5 ani) să se degradeze, aşa că s-a trecut la acţiunea „peticitului”. Dacă nu se vor lua măsuri de refacere a îmbrăcămintei asfaltice pe toată suprafaţa drumului, respectiv pe primii 3-4 km, atunci, după cel mult doi, trei ani, pe porţiunea respectivă se va circula mai rău decât înainte de asfaltare.
Iată de ce am motive serioase să mă îndoiesc de spusele vicepreşedintelui Barti Tihamer privitoare la faptul că această zonă nu a fost uitată de conducerea judeţului şi că speră că astfel se va aduce un plus de valoare zonei, prin asigurarea condiţiilor decente de trafic pe DJ 174/A.
Tot vicele Barti s-a referit şi la „foarte marele interes” ca, în continuare, să fie modernizat şi drumul care face legătura cu judeţul Suceva (DJ 174/C), fiindcă „astfel s-ar contribui enorm la dezvoltarea zonei, favorizând creşterea valorii terenurilor, apariţia de noi construcţii în zonă etc.”. Nu ştiu la cine anume s-a referit dumnealui, fiindcă DJ 174/C, respectiv segmentul de 7 km dintre comuna Bilbor şi hotarul cu judeţul Suceava, este tot drum judeţean şi aparţine tot judeţului Harghita! Cu alte cuvinte, cel care ar trebui să aibă în vedere această lucrare este tot Consiliul Judeţean Harghita.
Într-adevăr, această modernizare, de „foarte mare interes”, nu numai că ar conduce la o altă perspectivă de dezvoltare a comunei Bilbor, care ar înceta astfel să mai fie o „fundătură”, în care se opreşte drumul automobiliştilor care doresc să ajungă în Vatra Dornei pe cel mai scurt traseu, aşa cum li se indică pe hartă. Aceasta pentru că şi porţiunea de 7 km dintre Bilbor şi hotarul cu judeţul Suceava, de pe pârâul Iuteş-Vămanu, care, în urmă cu vreo 10 ani, a fost refăcută, prin pietruire şi prin şanţuri de scurgere a apei de ploaie, nemai fiind întreţinută, s-a degradat de la an la an, ea putând fi parcursă doar de autoturismele de teren.
Ce ar însemna modernizarea acestui segment de 7 km a DJ 174/C? Nimic altceva decât că s-ar realiza astfel cea mai scurtă şi cea mai accesibilă legătură dintre nord-estul Ardealului şi sud-estul Bucovinei, pe ruta: Toplia-Bilbor-Vatra Dornei! Distanţa: 68 km! Actuala legătură: Topliţa - Poiana-Largului - Vatra Dornei (DN 15 şi DN 17B) este de 165 km. Deci aproape 100 km în plus!
Nu e nevoie de prea multe calcule pentru a vedea ce înseamnă să parcurgi un traseu cu 100 km mai lung. Şi asta numai din cauză că un segment de 7 km este tratat cu indiferenţă, atât de conducerea unui judeţ, cât şi de conducerea superioară a Ţării. Fiindcă dacă cei ce conduc acum judeţul Harghita spun că „nu au uitat această zonă”, cum zicea Barti Tihamer, respectiv zona de nord a judeţului, în care populaţia de naţionalitate română este majoritară, prea mare interes pentru dezvoltarea ei, mai ales turistică, dar şi economică, nu există din partea lor, aşa cum s-a dovedit în atâtea situaţii în ultimul sfert de secol. O asemenea stare de fapt ar trebui să intereseze şi conducerea Ţării, fiindcă nu este o chestiune de interes local, ci una de interes naţional!
Dacă vrea Borboly Csaba să dovedească că nu este aşa, că doreşte cu adevărat să sprijine, faptic, zona Topliţei, tratând în mod egal pe toţi locuitorii judeţului Harghita, atunci modernizarea celor 7 km, la care am făcut referire, ar fi o probă reală a seriozităţii şi a bunelor sale intenţii.

Categorie: